Stipendien und Forschungspreise
- Stipendienprogramm „The Krupp-Foundation Fellowship for Visiting Student Researchers at Stanford"Jan 09Samstag, 09. Januar 2021 09:31
Die Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Stiftung schreibt jetzt das Stipendienprogramm „The Krupp-Foundation Fellowship for Visiting Student Researchers at Stanford" aus. Sie lädt Promovierende im Bereich der Geisteswissenschaften ein, sich um eine Förderung für einen Aufenthalt an der Stanford University im Rahmen ihres Dissertationsvorhabens zu bewerben. Für folgende Fächer sind Bewerbungen möglich: Kunstgeschichte, Klassische Philologie, Vergleichende Literaturwissenschaften, Germanistik, Spanische Philologie und Lateinamerikastudien, Anglistik, Amerikanistik, Geschichte, Musikwissenschaften, Philosophie, Religionswissenschaften, Judaistik und Theaterwissenschaft.
Die Krupp-Stiftung wird drei Stipendien für die Dauer von bis zu 6 Monaten vergeben. Das Stipendium beginnt Anfang Januar 2022 und ist mit 2.500 € monatlich dotiert. Für die Reisekosten und Visagebühren gewährt die Stiftung einen einmaligen Zuschuss in Höhe von 3.000 €. Bewerbungsschluss ist der 31. März 2021.
Informationen zum Programm sowie das Formular zur Online-Bewerbung finden Sie unter https://www.krupp-stiftung.de/the-krupp-foundation-fellowship-for-visiting-student-researchers-at-stanford/.
Wichtiger Hinweis zur Corona-Situation: Die Universität Stanford geht davon aus, dass mit hoher Wahrscheinlichkeit ausländische Doktoranden ab Januar 2022 wieder am Campus studieren und forschen können. Sie behält sich aber vor, das Programm auszusetzen, falls die Corona-Lage es erneut erfordern sollte. Daher kann die Krupp-Stiftung die vollständige Durchführung des Programms für 2022 zum jetzigen Zeitpunkt nicht garantieren.
_______________________________________________ - One Senior and two Junior Research Fellowships - KU Eichstätt-IngolstadtDez 23Mittwoch, 23. Dezember 2020 18:54
Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt - Forschungskolleg “Dialogkulturen: Wissenschaftliche Reflexionsräume für Kultur- und Sozialwissenschaften“
das Forschungskolleg „Dialogkulturen. Wissenschaftliche Reflexionsräume für Kultur- und Sozialwissenschaften“ an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt schreibt zum 1. 5. 2021 drei Fellowship für ein bis vier Monate aus, für zwei Junior- und einen Senior-Fellow. Die Ausschreibung richtet sich über die Kulturwissenschaften auch an AltertumswissenschaftlerInnen. Bewerbungsschluss ist der 28. 02. 2021.
Das Kolleg setzt sich für die Förderung der interdisziplinären Forschung in den Bereichen Kultur- und Sozialwissenschaften ein; es unterstützt Promotions- und Postdoktorandenstudien sowie Forschungsprojekte von erfahrenen und etablierten Wissenschaftlern. Die am Kolleg durchgeführten Forschungsprojekte stützen sich auf das Interesse an der kritischen Untersuchung der Reaktionsweisen von Dialog und „Dialogizität“ als soziokulturelles Phänomen, dynamischer Praxis und Transformationsprozess unter verschiedenen konfliktreichen Kommunikationsszenarien.
Für weitere Informationen sei auf den Ausschreibungstext und die Homepage verwiesen:
KU Research School “Dialogical Cultures – Critical Reflection Spaces for Cultural Studies and Social Sciences”
Call for Applications
One Senior and two Junior Research Fellowships (starting in May 2021)
About the Research School and its Fellowship Program
The KU Research School “Dialogical Cultures – Critical Reflection Spaces for Cultural Studies and Social Sciences,” established by the Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt in January 2020, is committed to promoting interdisciplinary research in the fields of cultural studies and the social sciences. Supporting doctoral and postdoctoral studies as well as research projects conducted by experienced and well-established scholars, the KU Research School aims at facilitating and enhancing scholarly exchange and critical debate beyond disciplinary boundaries. All research projects conducted at the Research School bear upon the Research School’s overall interest in the critical study of the responsive modes of dialogue and “dialogicity” as a socio-cultural phenomenon, a dynamic practice, and transformative process under varying conflictual communicative preconditions and scenarios.
The main goal of the Research School’s fellowship program is to provide excellent scholars with the space and time needed for either finalizing research projects that are already well advanced (e.g. finishing a comprehensive monograph), or to support scholars with an innovative research idea or concept who are about to develop a third-party funding application for a competitive national, EU or international research funding program. KU Research School “Dialogical Cultures” not only offers a forum to enhance and connect excellent research across humanities disciplines, but also serves as a platform for the critical discussion, exploration, and contestation of current issues and contexts in cultural and social studies. Thus, “Dialogical Cultures” also fosters dialogue and contributes to knowledge transfer between the academia and the public at large.
General terms and conditions of the fellowship
For the summer term 2021, the KU Research School “Dialogical Cultures” offers three fellowships: one senior and two junior fellowships, which are partly financed by the Henriette Herz Scouting Programme of the Alexander von Humboldt Foundation and partly by university funds.
- The Senior Fellowship aims at supporting experienced and well-established scholars holding a chair/professorship or an equivalent postdoctoral research position at a university or a research institution. Any qualified scholars in the field of social sciences, cultural studies, and the humanities are eligible for application without regard to nationality, gender, age, disciplinary background and institutional or departmental affiliation.
- The Junior Fellowships are designed to support post-doctoral scholars early in their careers. Any qualified scholars in the field of social sciences, cultural studies and the humanities are eligible to apply for the fellowship without regard to nationality, gender, age, disciplinary background and institutional or departmental affiliation. Junior fellows will also benefit from specific measures of talent scouting and career network development according to the Henriette Herz Scouting Programme of the Alexander von Humboldt Foundation.
Duration and funding: The fellowships will be granted for a duration from one to four months, starting May 1st, 2021. Senior fellows will receive a monthly stipend of 5,000 EUR as a lump sum covering all costs (e.g. travel, accommodation, subsistence, child-care expenditures). Junior fellows will receive a monthly stipend of 3,500 EUR as a lump sum covering all costs (e.g. travel, accommodation, subsistence, child-care expenditures). In order to encourage international applications, additional financial support may be available for international, especially overseas travel. Retirement supplements or healthcare insurance contributions are not included and cannot be granted as a top-up. The Catholic University of Eichstätt-Ingolstadt provides office space with standard ICT equipment as well as access to research infrastructure, facilities, and services.
Selection procedure and expectations: Fellow candidates will be selected by the Research School’s general assembly as well as the external academic Advisory Board. As a fellow, you will be fully associated with the Research School and benefit from its support infrastructure as well as available additional subsidies. Fellows are expected to participate in the Research School’s activities (e.g. brownbag meetings, colloquia), to attend or co-organize scholarly events, and to actively contribute to our joint scholarly debate (e.g. by a public lecture). The fellows are hosted by at least one member of the Research School (tandem hosting arrangements preferred). It is expected that at least one encompassing publication (preferably in a peer-reviewed journal) and/or a third-party funding application will result from your research residency at Eichstätt.
APPLICATION PROCEDURE AND EVALUATION CRITERIA
The deadline for submitting your application is 28 February 2021 (CET). The fellowships are awarded by decision of the Research School’s general assembly and on recommendation of the Research School’s Academic Advisory Board.
The application must clearly demonstrate the thematically and methodologically innovative potential of the project and reflect the overall interdisciplinary research agenda and perspective of the KU Research School “Dialogical Cultures.” For further information on our research topics and activities, please refer to our website:
The application must include:
- Statement of purpose letter (1-2 pp.), including the dates and planned duration of your stay (1–4 months) and indicating how the project bears upon the research agenda of the KU Research School “Dialogical Cultures”;
- Description of your research project (max. 5,000 words);
- Your academic curriculum vitae including the list of publications;
- For junior fellows only: letter of recommendation by a senior scholar/mentor from your discipline (1-2 pp.).
We kindly ask you to submit your application electronically as one single PDF-file (max. 20 MB) to: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!.
KU Research School “Dialogical Cultures” reserves the right to reject applications that are incomplete or out of scope, do not follow our guidelines for safeguarding good scientific practice or do not meet our quality expectations.
- Two Senior Fellowships in the humanities and social sciences - British School RomeDez 20Sonntag, 20. Dezember 2020 15:07
The British School at Rome is a centre of interdisciplinary research excellence in the Mediterranean supporting the full range of arts, humanities and social sciences. Our highly competitive and prestigious awards have provided many leading scholars with a sustained period for in-depth research in Rome.
Applications are invited for two Senior Fellowships in the humanities and social sciences, open to scholars who can demonstrate a need to be in Rome to undertake their research. The Fellowships are tenable for three months between late September 2021 and late September 2022 (late September-late December; January-March; April-June; and also July-late September). They offer membership of a vibrant multidisciplinary research community, a varied and international events programme, accommodation in our residence, food and 24-hour access to our historic library collection.
These Fellowships are open to established scholars, normally in post in a UK university. In addition to pursuing personal research that will contribute to one of the BSR's current research pathways, the Fellows are expected to take an interest in the work of other award-holders at the BSR, particular those in fields close to their own.
Further details (including eligibility criteria and full conditions) and application forms are available at
http://www.bsr.ac.uk/awards/humanities-awards#senior
For any additional information, please contact Dr Gill Clark at Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!
Closing date for applications: Thursday 14 January 2021
- Annemarie Schimmel-Stipendien für PostdoktorandinnenDez 20Sonntag, 20. Dezember 2020 15:05
Als gleichstellungsfördernde Maßnahme im Rahmen des "Professorinnenprogramms des Bundes und der Länder" beabsichtigt die Universität Erfurt, zum 1. März 2021 zwei sogenannte Annemarie-Schimmel-Stipendien an Postdoktorandinnen zu vergeben. Bewerbungsschluss ist der 31. Januar 2021.
Die Stipendien richten sich an exzellente Wissenschaftlerinnen, die sich gezielt auf eine wissenschaftliche Karriere als Professorin vorbereiten oder bereits die formalen Voraussetzungen für eine Professur erfüllen. Im Rahmen des Stipendiums ist die Durchführung eines Forschungsprojekts als Vorarbeit für ein großes Vorhaben (z.B. Habilitation) oder eines umfangreicheren Forschungsprojekts (z.B. die Planung eines Verbundvorhabens) vorgesehen. Der Zielsetzung entsprechend soll die Förderung den Stipendiatinnen ermöglichen, ihre Karrierechancen für eine Universitätsprofessur deutlich zu erhöhen.
Die Ausschreibung ist themenoffen. Es wird jedoch erwartet, dass die Forschungsprojekte in Kooperation mit Wissenschaftler*innen der Universität Erfurt betrieben werden. Die Laufzeit der Stipendien beträgt bis zu 24 Monate. Die Förderung umfasst ein monatliches Stipendium in Höhe von 1.600 Euro sowie ggf. einen Familienzuschlag. Hinzu kommt jährlich eine Forschungskostenpauschale. Darüber hinaus umfasst das Stipendium ein Karrierecoaching und Workshopangebote im Rahmen des Programms "Akademische Weiterbildung und Qualifizierung" sowie ein individuelles Antragscoaching für das geplante Drittmittelvorhaben. Vorbehaltlich der Kapazitäten kann ein Arbeitsplatz an der Universität Erfurt zur Verfügung gestellt werden.
https://www.uni-erfurt.de/forschung/aktuelles/ausschreibungen - FORSCHUNGSSTIPENDIUM an der Kommission für Alte Geschichte und Epigraphik des DAIDez 16Mittwoch, 16. Dezember 2020 16:03
Kommission für Alte Geschichte und Epigraphik des Deutschen Archäologischen Instituts, München
FORSCHUNGSSTIPENDIUM
an der Kommission für Alte Geschichte und Epigraphik des Deutschen Archäologischen Instituts
Für das Jahr 2021 kann mit Beginn voraussichtlich zum 1. April 2021 ein Forschungsstipendium mit einer Dauer von bis zu 24 Monaten vergeben werden.
Das Forschungsstipendium dient der Förderung eines wissenschaftlichen Vorhabens aus dem Bereich der Grundwissenschaften Epigraphik, Numismatik oder Papyrologie, das im Interessenfeld der Kommission für Alte Geschichte und Epigraphik liegt und zu deren satzungsgemäßen Aufgaben passt. Das Stipendium wird für die Zwecke umgrenzter eigenständiger Forschungsvorhaben und die Förderung des wissenschaftlichen Austausches vergeben. Ergebnis eines solchen Stipendiums ist ein substantieller wissenschaftlicher Beitrag, der als abschließende, umfangreiche Veröffentlichung zum Forschungsprojekt dokumentiert ist. Erwünscht sind insbesondere Projekte, die der Edition umfangreicherer unveröffentlichter Materialien aus einer oder mehreren der drei genannten Disziplinen dienen.
Bewerbungen können von promovierten deutschen und ausländischen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern mit einem Hochschulabschluss auf dem Gebiet der Alten Geschichte, der Archäologie oder benachbarter Altertumswissenschaften eingereicht werden.
Die Höhe des Forschungsstipendiums beträgt monatlich mindestens 2.050,- Euro für promovierte Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler. Gegebenenfalls können auf Antrag Familien-, Kinder- und Auslandszuschläge gezahlt werden.
Bewerbungen sind bis zum 24. Januar 2021 an den 1. Direktor der Kommission für Alte Geschichte und Epigraphik, Prof. Dr. Christof Schuler, zu richten (ausschließlich elektronisch an Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!).
Folgende Unterlagen sind erforderlich (in digitaler Form, als ein pdf):
- Anschreiben
- Formblatt zur Bewerbung um ein Forschungsstipendium (https://www.dainst.org/documents/10180/251710/BewForm_dt.docx)
- Darstellung des Forschungsvorhabens (max. 2.000 Zeichen)
- Arbeitsprogramm für den geplanten Stipendien-Zeitraum
- Zeugnisse akademischer Abschlüsse
- Vollständiges Schriftenverzeichnis
- Tabellarischer Lebenslauf mit Angaben zu Familienstand und Staatsangehörigkeit (max. 2 Seiten)
Die Vergabe von Forschungsstipendien erfolgt nach der am 01.09.2020 in Kraft getretenen Richtlinie für Stipendien des Deutschen Archäologischen Instituts. Die Entscheidung über die Vergabe wird durch den Stipendienausschuss des Deutschen Archäologischen Instituts getroffen.
n. b.
Eine dauernde Präsenz in München ist nicht nötig, ob kurzfristige Aufenthalte möglich sein werden, wird von der Entwicklung der Pandemie abhängig sein. - Postdoctoral Research Fellowship in late antiquity GhentDez 10Donnerstag, 10. Dezember 2020 11:15
Ghent University
fully-funded Postdoctoral Research Fellowship in late antique and/or medieval Greek and Near Eastern narrative (2 years) at Ghent University (Belgium) (deadline: 5 January 2021)
The Department of Literary Studies at Ghent University (Belgium) is seeking well-qualified applicants for a fully-funded and full-time postdoctoral research fellowship in the European Research Council Consolidator Grant project Novel Echoes. Ancient novelistic receptions and concepts of fiction in late antique and medieval secular narrative from East to West (for an abstract, see https://www.novelsaints.ugent.be/about/projects). Its Principal Investigator is Prof Dr Koen De Temmerman, who specializes in ancient fiction and its reception.
The successful applicant will start employment after 1 March 2021. In order to be eligible, candidates must have obtained their PhD degree max. 6 years before the envisaged starting date (according to the date mentioned on their doctoral degree) or demonstrate that they will have that degree in hand by that date.
Within the ERC project, subprojects are assigned to individual team members. For the current vacancy, this subproject is situated in the following area: GREEK AND NEAR EASTERN STORY-TELLING: CONTACTS AND RECEPTION IN THE EASTERN MEDITERRANEAN IN LATE ANTIQUITY AND THE MIDDLE AGES.
The successful candidate will work on receptions of ancient Greek fiction in Near Eastern story-telling, on the importance of rhetorical, hagiographical and/or other narrative traditions therein, and on concepts of fiction in cross-cultural narrative environments of the Eastern Mediterranean (in, for example, Christian, Islamic, Zoroastrian, Jewish, Samaritan, or Manichaean literary corpora).
WHAT WE ARE LOOKING FOR
You hold a thesis-based doctorate (obtained max. 6 years before the envisaged starting date; see above) in a field of study relevant to the project.
You have an excellent command of (ancient or Byzantine) Greek and/or one or more Near Eastern languages (Arabic, Persian, Syriac, Coptic, Armenian, Georgian).
Will be considered an advantage:
Expertise in comparative literature and/or literary theory;
A demonstrable interest or specialization in intellectual or cultural exchange between the Greek/Byzantine world and Near Eastern cultures;
Demonstrable research experience with cross-cultural transmissions, translations or adaptations of narrative (or, more generally, cultural) production.
WHAT WE OFFER
We offer you a contract of indefinite duration with a maximum term of 2 years. You will receive a contract for one year of full-time employment as Postdoctoral Research Fellow, followed by a renewal for one other year upon positive evaluation (a longer contract with a lower percentage of employment can be negotiated);
Your contract will start on 1/03/2021 at the earliest;
Your remuneration will be determined by salary scale PD1. Click here for more information about our salary scales. This is an internationally competitive salary that depends on seniority and corresponds to the salary scales for Postdoctoral Research Fellows as established by the Flemish government;
A substantial allowance for travel and other research purposes in addition to the salary;
Office space at Ghent University and a solid and engaging academic working environment with a strong international profile (website of the research group). The ERC project resonates with the interests of a number of other scholars at Ghent University and the successful candidates will be able to interact with scholars and students affiliated with various departments and research institutes, such as the Department of Literary Studies, the Department of History, the Department of Near Eastern Studies, the Ghent Institute for Classical Studies, the Henri Pirenne Institute for Medieval Studies, the Ghent Centre for the Study of Christian Traditions, and the Group of Early Modern Studies;
Professional support for those applying to the many funding schemes at local, regional and European levels;
All Ghent University staff members enjoy a number of benefits, such as a wide range of training and education opportunities, 35 days of holiday leave (on an annual basis for a full-time job) supplemented by annual fixed bridge days, a bicycle allowance and eco vouchers. Click here or a complete overview of all the staff benefits (in Dutch).
WHAT WE EXPECT FROM THE SUCCESSFUL APPLICANT
At least 70% of your assignment will be spent on academic research.
You will contribute to the strong research tradition of the Department and the University by pursuing excellence in your research and by publishing in journals and with publishers that are internationally accepted as being of the highest quality;
You will publish under the parameters of the project in consultation with the Principal Investigator;
You will come and live in Belgium, work together with the other team members and the project's international advisory board, and contribute to a pleasant and stimulating atmosphere;
You will play a leading role in the scholarly activities of the research group (e.g. by organizing events, co-supervizing PhD students, etc.).
HOW TO APPLY
Apply online through the Ghent University e-recruitment system (click "Solliciteren") before the deadline of 5th January 2021. We cannot accept late applications or applications that are not submitted through the online system.
Your application should include the following documents (please note that the maximum file size for each field is 10 MB):
In the field 'CV': your CV, an overview of your study results and a complete and up-to-date list of publications (merged into one pdf file);
In the field 'Cover letter': your application letter in pdf format, highlighting why you are interested in this position and what added value you expect to bring;
In the field 'Diploma': a transcript of your PhD degree (if already available). If you have a foreign diploma in a language other than our national languages (Dutch, French or German) or English, please add a translation in one of these languages.
In the field 'Other documents': a writing sample of ca. 40 pages of published (or forthcoming) work that in your view is particularly good or relevant to the project. (Part of this can be one or more chapters from doctoral dissertations, in which case candidates are asked to please additionally provide a Table of Contents, the Introduction and the Conclusion.)
In addition, we kindly ask candidates to arrange for three letters of reference to be sent directly by the referees to the Research Coordinator, Dr Evelien Bracke (Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!).
As Ghent University maintains an equal opportunities and diversity policy, everyone is encouraged to apply for this position.
MORE INFORMATION
Shortlisted candidates will be asked (in January 2021) to provide a (brief) project proposal within ca. four weeks time. Given the current pandemic and possible travel restrictions, shortlisted candidates will be invited for an online interview to be held in the second half of February 2021.
For more information about this vacancy, please contact Prof. Koen De Temmerman (Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!). Important: please do NOT send your application by email, but apply online (see above).
ABOUT GHENT UNIVERSITY
Ghent University employs more than 8,000 people. It is actively involved in education and research, management and administration, as well as technical and social service provision on a daily basis. It is one of the largest, most exciting employers in the area and offers great career opportunities. Its 11 faculties and more than 80 departments offer state-of-the-art study programmes grounded in research in a wide range of academic fields.
- Lloyd-Dan David Research Fellowship - CambridgeDez 10Donnerstag, 10. Dezember 2020 11:06
Needham Research Institute and Darwin College Cambridge
Fixed Term: October 2021 for 3 years with the possibility of an extension for a further year
Salary package, which may include allowances: £27,200 - £30,000
Closing date: Sunday 31st January 2021
Applications are invited for a three-year postdoctoral research fellowship to work on the Comparative Study of any aspect of Science and Civilization in the Ancient World (defined as down to 1000 AD). The successful applicant will be a member of the Needham Research Institute, a Research Fellow of Darwin College, and will be expected to play a full role in the intellectual life of the Institute and the College.
Applicants should have completed a PhD relevant to the fellowship by the proposed start date of October 2021; should demonstrate the ability to engage in high-level research in an interdisciplinary context, with publications and participation in scholarly activity commensurate with stage of career; and should have the ability and aptitude for organising and participating in collaborative research projects.
Applications should be sent by email to the Administrative Manager of the Needham Research Institute, Susan Bennett (Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!), and should arrive no later than midnight on Sunday 31st January 2021. Applications should contain a clear description, in up to 1,000 words, of the research to be carried out during the tenure of the fellowship. This description should state explicitly what research questions will be addressed by the research proposed, what relevant work has already been carried out by the applicant or by other scholars to date, and what source materials will provide the basis for the research. Short-listed candidates may be asked to supply a writing sample, up to 5000 words, relevant to their proposal.
Applicants should also submit a detailed curriculum vitae with full publications list and the names and addresses of two academic referees, who should be asked to write directly to Susan Bennett (Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!), by the closing date. Please ensure that the subject line of ALL email messages in connection with applications is as follows: Lloyd Dan David Fellowship [name of applicant].
Please make sure that a signed Data Protection Statement is sent with your application, since we require this in order to process your application. All applications will be acknowledged.
FURTHER DETAILS
The Needham Research Institute was founded by Joseph Needham (1900-95), the most eminent sinologist and historian of science produced by Britain in the 20th century. It houses a unique library, developed on the foundation of Joseph Needham's personal collection, covering the history of science technology and medicine in East Asia, with the main focus on China. The Institute is visited for long and short periods by scholars from all over the world who appreciate its spacious and tranquil environment, situated close to the full range of academic facilities of the University of Cambridge. In addition to the academic activities that take place in the Institute, there are regular weekly seminars in term time in other departments of the University likely to be relevant to the fellowship holder.
The Institute values diversity and is committed to equality of opportunity.
The Institute has a responsibility to ensure that all employees are eligible to live and work in the UK.
- Eduard-Anthes-Preis 2021Dez 07Montag, 07. Dezember 2020 08:10
19. Ausschreibung zum Preis für herausragende archäologische DissertationenDer Verein von Altertumsfreunden im Regierungsbezirk Darmstadt e.V. vergibt zusammen mit dem Hessischen Ministerium für Wissenschaft und Kunst sowie der hessenARCHÄOLOGIE alle zwei Jahre den Eduard-Anthes-Preis an Archäologinnen und Archäologen.
Mit dem Eduard-Anthes-Preis wird eine herausragende Dissertation auf dem Gebiet der Vor- und Frühgeschichte oder Provinzialrömischen Archäologie ausgezeichnet.
Der Preis ist mit 7.500 € dotiert.
Bewerbungsvoraussetzung
ist eine herausragende Dissertation in der Vor- und Frühgeschichte oder Provinzialrömischen Archäologie, die sich mit dem Mittelgebirgsraum zwischen Neckarmündung und Norddeutscher Tiefebene beschäftigt.
Vorschlagsberechtigt sind Betreuerinnen und Betreuer der Dissertation. Selbstbewerbungen sind ebenfalls möglich und erwünscht.
Bewerbungsunterlagen
Die Bewerbung ist formlos digital einzureichen und sollte folgende Unterlagen enthalten:
- Zusammenfassung der Dissertation auf maximal drei Seiten
- Lebenslauf inkl. Beschreibung des akademischen Werdegangs
- Liste eigener Veröffentlichungen
- digitale Version (*.pdf ) der Dissertation
Einreichung
Der Vorschlag ist zu adressieren an: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!
Bewerbungsfrist: 6. Januar 2021
Verein von Altertumsfreunden im Regierungsbezirk Darmstadt e.V.
Geschäftsstelle
c/o hessenARCHÄOLOGIE
Berliner Allee 58
64295 Darmstadt
- Ausschreibung des Reisestipendiums des DAI 2021/2022Nov 05Donnerstag, 05. November 2020 11:50
Das Deutsche Archäologische Institut vergibt auch im Jahr 2021 Reisestipendien an herausragende Nachwuchswissenschaftler und Nachwuchswissen-schaftlerinnen. Sie dienen der Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses in der Archäologie und ihren Nachbarwissenschaften. Das Reisestipendium wird zu dem Zweck vergeben, Stipendiaten und Stipendiatinnen die Möglichkeit zu eröffnen, sich durch einen in der Regel einjährigen Aufenthalt in Ländern mit bedeutenden Zeugnissen der frühen Kulturen der Menschheitsgeschichte gute Kenntnisse dieser Länder, vor allem ihrer archäologischen Stätten, zu verschaffen. Ziel ist eine vertiefende und weitergehende Qualifikation nach Abschluss der Promotion für eine weiterführende wissenschaftliche Karriere
bzw. Tätigkeit im Kontext der Auswärtigen Kultur- und Bildungspolitik und die Stärkung der Internationalisierung deutscher bzw. an deutschen Universitäten promovierter Nachwuchswissenschaftlerinnen und Nachwuchswissenschaftler durch den Aufenthalt in mehreren Ländern. Vierteljahresberichte und der Abschlussbericht dokumentieren den Wissenserwerb.
Voraussetzung für die Bewerbung ist eine herausragende Promotion in der Archäologie oder ihren Nachbarwissenschaften. (Anm.: Die Promotion gilt als Bewerbungsgrundlage für alle Bewerberinnen und Bewerber, fachspezifische Ausnahmen sind nicht vorgesehen.)
1 Bewerber und Bewerberinnen sollen bei Einreichen der Dissertation das 32. Lebensjahr und bei Ablauf der Bewerbungsfrist das 35. Lebensjahr nicht überschritten haben. (Anm.: Die Dissertation soll vor Vollendung des 32. Lebensjahres eingereicht worden sein. Danach ist eine Bewerbung möglich, jedoch sollte das 35. Lebensjahr bei Bewerbung nicht überschritten sein. Die Anhebung der Altersgrenze für das Einreichen der Dissertation in den Richtlinien für Stipendien des DAI erfolgte unter Berücksichtigung zusätzlicher Qualifikationen, Dienste und Ausbildungszeiten; Ausnahmen von dieser Regelung z.B. für Wehrdienst, Zivildienst, Erziehungszeiten etc. sind nicht vorgesehen.)
2 Die Bewerber und Bewerberinnen müssen die deutsche oder die Staatsangehörigkeit eines EUMitgliedstaates haben und an einer deutschen Universität promoviert worden sein.
Das Stipendium kann für ein Jahr oder für ein halbes Jahr beantragt werden.
Bis zum 15. Januar 2021 sind folgende Bewerbungsunterlagen elektronisch einzureichen:
1. Anschreiben,
2. die zur Promotion eingereichten Qualifikationsschriften (mit Nachweis der Einreichung zum
Promotionsverfahren),
3. zwei Empfehlungsschreiben von zwei Fachgelehrten,
4. tabellarischer Lebenslauf mit Angaben zu Familienstand und zur Staatsangehörigkeit,
5. Reiseplan und
6. eigene Schriften.
DEUTSCHES ARCHÄOLOGISCHES INSTITUT
DIE PRÄSIDENTIN
Die Stipendiaten und Stipendiatinnen sind verpflichtet,
a) der Präsidentin/dem Präsidenten vierteljährlich zu berichten und nach Beendigung der
Reise einen für die Zentraldirektion bestimmten zusammenfassenden Bericht vorzulegen
und
b) an dem Vorbereitungstreffen in der Zentrale in Berlin und, solange sie sich am Sitz einer
Auslandsabteilung aufhalten, an den von dieser durchgeführten wissenschaftlichen
Veranstaltungen teilzunehmen.
Die Bewerbungen aus allen Fachrichtungen sind zu senden an:
Die Präsidentin
des Deutschen Archäologischen Instituts
Podbielskiallee 69 – 71
14195 Berlin
Über die Bewerbungen wird auf den Sitzungen der Kommissionen sowie der Zentraldirektion im Mai 2021 entschieden. Zur Vorbereitung der Reise findet voraussichtlich im Juni 2021 ein für alle Reisestipendiaten und Reisestipendiatinnen verbindliches Treffen in Berlin statt. Der Zeitpunkt des Reiseantritts am 01. Oktober 2021 ist für Stipendiaten und Stipendiatinnen mit einjährigem Stipendium verbindlich. Inhaber und Inhaberinnen eines halben Stipendiums können den
Reiseantritt im Rahmen des einjährigen Zeitraumes frei wählen. - "RomanIslam Center for Comparative Empire and Transcultural Studies" - DFG fellowshipOkt 21Mittwoch, 21. Oktober 2020 16:20
The Center for Advanced Study "RomanIslam Center for Comparative Empire and Transcultural Studies" funded by the German Research Foundation (DFG), invites applications for Resident fellowships (Post Doc). The fellowships should start in 2021 and have a duration between 1 and 12 months.
Fellowships are available for scholars at all stages of their academic career who have completed their doctoral degree and established an independent research profile. Applicants should be engaged in a research project in any relevant discipline that is related to the Center's interests in Romanization and Islamication in the period and area in question. The Center also welcomes applications from scholars working on comparative empire and transcultural studies in a broader historical (or contemporary) perspective whose research has a strong focus on theoretical and methodological issues. The second year (2021) theme is 'Imperial Religions and Local Beliefs', i.e. the relationship between state authority and religion. Which forms of local religious practice remained in place, despite the dominance of eastern salvation religions, and which forms changed as a result thereof?
Applications should be in English, including a CV, a research proposal for the project pursued at Hamburg, including the project's relation to the topic (2000 words), and an indication of the months the applicant wants to spend at the Center and the kind of financial support they require. All materials should be sent in a single pdf document to Dr. Rocco Selvaggi Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein! by November 30, 2020.
For more information see: https://www.romanislam.uni-hamburg.de/center/fellowship-program.html