Workshop „Antike und digitale Lehr- und Lernmethoden“
Call for Abstracts
- und 21. Juni 2024 an der TU Nürnberg (UTN)
english version below
Konzept: Ziel des Workshops ist es, die Vielfalt von und die zeitgenössische Reflexion über antike Lehr- und Lernmethoden zu beleuchten und diese mit neuen Ansätzen digital-gestützten Lehrens und Lernens in Beziehung zu setzen. Das Interesse richtet sich insbesondere auf die politischen Kontexte und Abhängigkeiten des Lehrens in der Antike und die Rolle, die Lernmethoden als Teil der politischen Bildung zugewiesen wurde. Zunächst werden die Teilnehmer/innen Forschungsbeiträge zu antiken Lehr- und Lernmethoden präsentieren und im Plenum diskutieren. Am zweiten Tag wendet sich der Workshop der gegenwärtigen Lernforschung zu. Dazu wird Isa Jahnke, Gründungsvize-präsidentin für Studium, Lehre und Internationales, das neue digitale Lehr- und Lernkonzept der
TU Nürnberg vorstellen. Abschließend sollen Interferenzen zwischen den beiden Forschungsbereichen aufgezeigt und diskutiert werden: Welche Anwendungspotentiale bietet die moderne Lernforschung für das Verständnis antiker Methoden? Inwiefern liefern antike Lehr- und Lern-methoden Impulse für die Hochschuldidaktik im 21. Jahrhundert gewonnen werden?
Teilnehmerkreis: Der Workshop richtet sich an Masterstudierende, Doktoranden und Postdocs aus dem Bereich des griechisch-römischen Altertums (Klassische Philologie; Alte Geschichte; Epigraphik; Papyrologie; Philosophie der Antike). Außerdem stehen Plätze für Teilnehmer zur Verfügung, die zur Diskussion beitragen, selbst aber keinen eigenen Beitrag vorstellen.
Organisation: Die TU Nürnberg übernimmt für alle Referenten und Diskutanten die Kosten der
Hin- und Rückfahrt (Deutsche Bahn, 2. Klasse) sowie der Übernachtung in Nürnberg.
Bewerbung: Referenten werden gebeten, ein Abstract (max. 500 Wörter) ihrer Präsentation
(ca. 15 min + 15 min Diskussion) sowie einen CV (inklusive Publikationsverzeichnis) einzureichen. Willkommen sind Beiträge mit vielfältigen fachlichen und zeitlichen Schwerpunkten, wie beispiels-weise die Bildungskontroverse im Athen der klassischen Zeit, die Praxis des Grammatik- und Geometrieunterrichts im Spiegel papyrologischer Zeugnisse, antike Übersetzungsmethoden sowie der spätantike Bibelkommentar als Form der Wissensvermittlung. Diskutanten werden gebeten, einen CV (inklusive Publikationsverzeichnis) und eine kurze Erläuterung ihres Interesses am Workshop einzureichen. Wir bitten um Zusendung der Bewerbungsunterlagen bis zum 15. April 2024
per Mail an:
Literatur zur Einführung: P. Kuhlmann / V. Marchetti (Hgg.), Cicero im Rahmen der römischen Bildungskultur (Studies in Education and Religion in Ancient and Pre-Modern History in the Mediterranean and Its Environs 6), Tübingen 2020; S.A. Adams (Hg.), Scholastic Culture in the Hellenistic and Roman Eras. Greek, Latin, and Jewish (Transmissions 2), Berlin / Boston 2019; E. Dickey, Learning Latin the Ancient Way, Oxford 2016; M. Joyal / I. MacDougall / J. Yardley (Hgg.), Greek and Roman education. A Sourcebook, London 2009; J. Christes u.a. (Hgg), Handbuch der Erziehung und Bildung in der Antike, Darmstadt 2006; R. Cribiore, Gymnastics of the mind. Greek education in Hellenistic and Roman Egypt, Princeton 2001; H. I. Marrou, Histoire de l'éducation dans l'antiquité, 2 Bde., Paris 1981.
Wir würden uns freuen, Sie an der Technischen Universität Nürnberg begrüßen zu dürfen.
Tobias Hirsch, Postdoctoral Researcher, Department of Liberal Arts and Sciences
Workshop "Ancient and Digital Teaching and Learning Methods"
June 20th and 21st, 2024, University of Technology Nuremberg (UTN)
Concept: The workshop aims at exploring the diversity of and contemporary reflection on ancient teaching and learning methods and connecting them with new approaches in digitally-supported teaching and learning. The focus is on the political contexts and dependencies of teaching in antiquity and the importance of learning methods as part of political education. First, the speakers will present and discuss their contributions on ancient teaching and learning methods. On the second day, the workshop will turn to current research on didactics. Isa Jahnke, Vice President for Education, Teaching, and International Affairs, will present UTN’s new digital teaching and learning concept. Finally, the participants will outline and discuss possible interferences between the two areas: How can current research on teaching and learning methods improve our understanding of ancient practices? In what ways can ancient teaching methods enhance university teaching in the 21st century?
Participants: The workshop addresses MA-students, PhD-candidates, and postdocs in the field of Greco-Roman antiquity (Classical Philology, Ancient History, Epigraphy, Papyrology, Philosophy of Antiquity). There are also places available for participants who contribute to the discussion without presenting.
Organization: UTN covers the costs of a round-trip to (Deutsche Bahn, 2nd class) and accommodation in Nuremberg for all speakers and discussants.
Application: Speakers are requested to submit an abstract (max. 500 words) of their presentation (approx. 15 min + 15 min discussion) and a CV (including a list of publications). Contributions with diverse subject and temporal focuses are welcome, such as the education controversy in Classical Athens, the practice of grammar and geometry instruction according to the papyrological evidence, ancient translation methods, and late antique biblical commentary as a form of knowledge transmission. Discussants are requested to submit a CV (including a list of publications) and a brief explanation of their interest in the workshop. Please the requested documents by April 15, 2024, via email to:
Introductory Literature: P. Kuhlmann / V. Marchetti (Eds.), Cicero im Rahmen der römischen Bildungskultur (Studies in Education and Religion in Ancient and Pre-Modern History in the Mediterranean and Its Environs 6), Tübingen 2020; S.A. Adams (Ed.), Scholastic Culture in the Hellenistic and Roman Eras. Greek, Latin, and Jewish (Transmissions 2), Berlin / Boston 2019; E. Dickey, Learning Latin the Ancient Way, Oxford 2016; M. Joyal / I. MacDougall / J. Yardley (Eds.), Greek and Roman Education. A Sourcebook, London 2009; J. Christes et al. (Eds.), Handbook of Education and Training in Antiquity, Darmstadt 2006; R. Cribiore, Gymnastics of the Mind. Greek Education in Hellenistic and Roman Egypt, Princeton 2001; H. I. Marrou, Histoire de l'éducation dans l'antiquité, 2 vols., Paris 1981.
We would be delighted to welcome you to the University of Technology Nuremberg.
Tobias Hirsch, Postdoctoral Researcher, Department of Liberal Arts and Sciences